top of page
  • ترانه کریمی

موتور جستجو گوگل چیست؟

موتور جستجو چیست؟

دنیای وب منشاء عظیمی از اطلاعات است که روزبه‌روز برحجم آن افزوده میشود . فعلا میلیاردها صفحه که اطلاعات فراوانی از موضوعات مختلف را در بر دارا هستند , بر روی سرورهای مختلف جا خوش کرده اند . این در حالیست که ولادت سایتهای تازه و بسط سایتهای جانور نیز به صورت فزاینده ای به این حجم اطلاعات می افزاید . نرخ رشد اطلاعات تا بدانجاست که امروزه مشکل دسترسی به اطلاعات دورازشوخی تر از فقدان اطلاعات است . امروزه بحران بیشتر بیشتر کاربران دستیابی به اطلاعات است .

به عبارت دیگر اگر کاربری دنبال موضوعی مختص باشد , کدام صفحه را باید بخواند؟

از دربین این تعداد عظیم صفحه ها جان دار , کدام کاغذ نیاز او را برآورده می کند؟





در صورتی سایتی باشد که به کاربران در یافتن اطلاعات کمک کند , قطعا مورد توجه خواهد بود . خوشبختانه چنین سایتی موجود است و ما آنرا با نام موتور جستجو گر می شناسیم .

موتور کاوشگر سایتی است که برای کمک به کاربران در یافتن اطلاعات موجود در سایتهای دیگر طراحی شده است . موتور جستجو گر سایتی است که با گرفتن عبارتی مختصر , کاربر را با لیستی از وب سایت ها روبرو می کند که به قضیه مورد علاقه او دارای ارتباط میباشند .

آمارها نشان می دهند که افراد بخش اعظمی مهاجرت در دنیای وب را با موتورهای کاوشگر آغاز می‌نمایند و مراجعه به موتورهای کاوشگر چنان معمولی شده است که جستجو کردن و کار با موتورهای جستجو گر , دو‌مین فعالیت بیشتر کاربران در دنیای وب ( بعد از ارسال و دریافت نامه های الکترونیکی ) , به اکانت آورده می شود .

هر چه بر محبوبیت وب افزوده می شود , نیاز به بایگانی کردن اطلاعات آن نیز بیشتر می گردد ; موتور جستجوگر نیز در واقع این اطلاعات را بایگانی کرده , در زمان ما یحتاج و تخت گاز در اختیار کاربران قرار میدهد . فارغ از موتور جستجو گر , وب صرفا به بخش کوچکی از موفقیت امروزین خود دست می‌یافت زیرا موتور کاوشگر , اینترنت را به رسانه‌ای قابل به کار گیری برای همگی کرده است ( از هیچ کس توقع نمی‌رود تعداد زیادی از آدرس های وب را به یاد داشته باشد ) .

آن چه که موتورهای جستجو گر انجام می دهند - با درجات متفاوتی از موفقیت - فراهم نمودن یک وسیله جستجوی ساده است . وقتی یک کاربر وب عبارتی را جستجو میکند , موتور کاوشگر لیستی از سایت‌ ها را ارائه می کند که تعداد آنها از یکسری صد مورد تا تعدادی میلیون متغیر می‌باشد .

وب سایت هایی که موتور کاوش گر به عنوان نتیجه ها جستجویش ارایه میکند , بر حسب میزان ارتباط با عبارت جستجو شده به ترتیب نزولی لیست می‌شوند . به عبارت دیگر سایتی که به عنوان اولین وبسایت در نتایج جستجو معرفی شده است , دارای ارتباط ترین وب سایت با عبارت جستجو شده از حیث آن موتور کاوش گر بوده است .

دقت در ارایه نتایج جستجو چیزیست که کاربران وب همواره از موتورهای کاوش گر میخواهند . هر چه نتایج جستجوی یک موتور کاوش گر دقیق تر و دارای ارتباط تر باشد , دوستداشتنی تر خواهد بود و کاربران بیشتری بدان مراجعه خواهند کرد .

در صورتیکه عبارت یکسانی در تمام موتورهای کاوشگر , جستجو شود هیچ کدام از آن‌ها حاصل یکسانی را ارائه نمی‌دهند و با نتایج کاملا متمایز روبرو می‌شویم . تفاوت در ارائه حاصل جستجو در موتورهای جستجوگر از تفاوت آن ها در الگوریتم ( سیستم سکو بندی ) و بایگانی داده‌شان ناشی می‌گردد . حتی اگر همه آنان از بایگانی داده یکسانی نیز به کارگیری کنند , بازهم نتیجه ها جستجویشان متعدد خواهد بود . موتور کاوشگر برای رده‌بندی صفحات وب از الگوریتم خاصی استفاده می کند که فوق‌العاده سری میباشد . الگوریتم نیز مجموعه ای از دستورالعمل ها است که موتور جستجوگر به کمک آن تصمیم می‌گیرد که سایت ها را چه‌طور در خروجی‌اش تروتمیز کند .

برای این‌که وب سایت ها با هم مقایسه شوند و بر حسب میزان ارتباط با قضیه جستجو شده , آراسته شوند , موتور کاوش گر , الگوریتم را بر مجموعه‌ای از پارامترها اعمال می‌کند . پارامترهای مورد اعتنا موتور جستجو گر نیز همانند الگوریتم آن ها ناشناخته می‌باشد و این ناشناخته ها جذابیت دنیای موتورهای جستجو گر را فراوان می نمایند .

به اهمیت موتورهای جستجو گر از دیدگاه کاربران وب و جستجوکنندگان اطلاعات

اهمیت تجاری موتورهای جستجو گر

فعالان عرصه تجارت الکترونیک , آوردن بیننده به تارنما را برای موفقیت در دنیای وب و تجارت آنلاین لازم می‌دانند . فرقی نمیکند که سایت چه میفروشد و چه خدماتی ارایه می دهد : در حالتی‌که سایتی در پی فروش کالا یا خدمات و کسب درآمد یا محبوبیت

تعداد بینندگان یک وب سایت , برگ برنده آن برای کسب موفقیت در دنیای وب است . سایتی که بیننده ندارد , بدون شک مرگی آنلاین را تجربه می کند و چه بسیارند سایتهایی که هر روزه از چرخه زندگی در وب خارج می شوند!

مدیران و طراحان خبره وب به خیر و خوبی می دانند که فقط طراحی یک وبسایت تضمینی برای وارد شدن بیننده به آن نیست بلکه بایستی بینندگان را به طریقی به وبسایت جذب کرد . بینندگان صرفا در ادامه رفع نیازهای اطلاعاتی خود می‌باشند و وظیفه ندارند به هر قیمتی که شده وبسایت شما را بیابند .

برای دعوت بینندگان به وب سایتتان چه تدابیری اندیشیده اید؟ چه‌گونه دیگران بدانند که شما سایت پر محتوا و جذابی دارید؟ خود شما چه‌گونه سایتهای دیگر را می یابید؟

سوای هیچ گونه تردیدی باید اظهار‌کرد که ما در اغلب مورد ها به امداد موتورهای کاوش گر به آنچه که می خواهیم , دست می یابیم .

درصورتی که ما اینکار را انجام می دهیم , سایر افراد نیز دقیقا همین عمل را مینمایند : جستجوی یکسری عبارت در یکی موتورهای جستجوگر و مراجعه به یکی‌از وب سایتها . ببینیم آمارها چه میگویند :

82 درصد کاربران اینترنت , موتورهای جستجو گر را ابزار حساس خود برای یافتن وب سایتها عنوان کرده اند .

57 درصد از کاربران اینترنت , هر روز جستجو می‌کنند و 46 درصد این جستجوها برای جنس یا خدمات است . ( منشا : SRI )

85 درصد راه‌بندان هدفمند در اینترنت را موتورهای کاوشگر سبب ساز میگردند .

همانطور که آمارها نشان می دهند موتورهای کاوشگر ابزار مناسبی می باشند که خریداران به یاری آنان , متاع یا خدمات موردنیاز خود را می‌یابند . البته تنها رده‌های بالای نتایج جستجو می باشند که مورد توجه کاربران قرار می گیرند و آنها به سایت‌های لیست شده در این رتبه‌ها مراجعه می‌کنند .

بسیاری از کاربران دریافته اند که در اکثر زمان ها موارد 10 درجه نخستین نتایج جستجو می‌تواند مراد آن‌ها‌را برآورده کند و هنوز هم علاقه دارند که صرفا 10 تارنما اول در حاصل جستجو را مرور کنند . اما آمارها چه می گویند :

70 درصد از کاربران به هنگام جستجو حتما یکی از سه تارنما ابتدای نتیجه ها جستجو را کلیک مینمایند .

صرفا 7 درصد از آنان سایتهای قرار گرفته در سکو های بیستم به آن گاه را کلیک می‌نمایند .

85 درصد از آن ها اگر جوابی برای جستجوی خود در بیست سود نخستین حاصل جستجو نیابند , موتور جستجو گر مورد به کار گیری خود را عوض مینمایند .

33 درصد کاربران وب فکر‌می کنند سایتی که در ابتدای نتیجه ها جستجو قراردارد , در زمینه‌ی جستجو شده سرآمدتر از رقبای خود است و در آن مسئله پیشرو میباشد .

با اعتنا درین آمارها , اهمیت کسب رتبه‌های بالا در موتورهای جستجوگر روشن تر میشود . نکته حائض اهمیت دیگر این است که بینندگانی که موتورهای کاوشگر روانه سایت‌ها میکنند , به احتمال دوچندان مخاطبان دارای اهمیت وب سایت مورد نظر میباشند و این در حالی است که هزینه چندانی نیز صرف آوردن آن ها به وبسایت نشده است .

آمارهای ارایه شده از خلق و خوی کاربران وب پیام فراوان واضحی دارد : سایتهایی ‌که در رتبه‌های بالا قرار نمی‌گیرند , بخش مهمی از کاربران مخاطب خود را از دست می دهند .

یک سایت ممکن است هزاران بیننده داشته باشد اما تعداد بینندگان گروه مخاطب آن است که موفقیت تارنما را رقم می زند . زیرا در اکثر وقت ها موردها این بینندگان مخاطب وب سایت می باشند که از تارنما چیزی بیشتر از اطلاعات مجانی ارایه شده می خواهند .

امروزه تجارت الکترونیک خود را با مسئله درجه بندی در موتورهای جستجوگر هماهنگ کرده است زیرا سکو های بالاتر مستقیما به فروش بیشتر , تعبیروتفسیر می گردند . طبق آمارهای ارایه شده در ابتدای کریسمس ( 2003 ) نزدیک به 93 درصد بینندگان وب سایت های فعال در زمینه ارایه هدایای جشن و پایکوبی کریسمس را موتورهای جستجوگر مهیا کرده اند.

10 views0 comments
bottom of page